الأخبار

  • 13 Jun 2018
  • 15:50

أجازة عيد الفطر المبارك

 

image

جوميا بتتمنالك أجازة سعيدة وبتهنيك بحلول عيد الفطر المبارك، تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال.

 

وبنبلغك بإن جميع مراكز الاستلام ومخازن جوميا ستبدأ الأجازة من يوم الجمعة 15 يونيو وحتى يوم الأحد 17 يونيو وستعود للعمل من يوم الأثنين 18 يونيو.
 
أما فريق دعم البائعين سيعود للعمل ابتداءً من يوم الثلاثاء 19 يونيو من 9 ص إلى 5 م للرد على جميع استفساراتك.
  • 13 Jun 2018
  • 15:51

أجازة عيد الفطر المبارك

image

جوميا بتتمنالك أجازة سعيدة وبتهنيك بحلول عيد الفطر المبارك، تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال.

 

وبنبلغك بإن جميع مراكز الاستلام ومخازن جوميا ستبدأ الأجازة من يوم الجمعة 15 يونيو وحتى يوم الأحد 17 يونيو وستعود للعمل من يوم الأثنين 18 يونيو.
 
أما فريق دعم البائعين سيعود للعمل ابتداءً من يوم الثلاثاء 19 يونيو من 9 ص إلى 5 م للرد على جميع استفساراتك.

image

جوميا بتتمنالك أجازة سعيدة وبتهنيك بحلول عيد الفطر المبارك، تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال.

 

وبنبلغك بإن جميع مراكز الاستلام ومخازن جوميا ستبدأ الأجازة من يوم الجمعة 15 يونيو وحتى يوم الأحد 17 يونيو وستعود للعمل من يوم الأثنين 18 يونيو.
 
أما فريق دعم البائعين سيعود للعمل ابتداءً من يوم الثلاثاء 19 يونيو من 9 ص إلى 5 م للرد على جميع استفساراتك.
  • 10 Jun 2018
  • 16:24

بيع أكثر في عيد ميلاد جوميا

image

عايز تبيع أكتر مع جوميا في عيد ميلادها السادس؟؟؟؟

جوميا هتساعدك 
تبيع أكتر وتنبي اسم كبير لمحلك في حملة عيد ميلادها السادس وهتخليك تظهر منتجاتك لعملاء أكتر وتقدملهم كل اللي يحتاجوه.

لكن إزاي؟

هنساعدك تعرف أفضل المنتجات المعروضة في كل فئة وهنقولك أسعارها عشان تقارن أسعارك وتفهم احتياجات عملائك وكمان توفر أفضل المنتجات وتضاعف مبيعاتك بأقل مجهود وبسرعة!

اعرف أفضل المنتجات وأسعارها في فئتك من هنا!

وضيف المنتجات في محلك وقارن أسعارك ووفر أفضل سعر،وخصص مخزون لمحلك الأونلاين عشان تكون جاهز لاستقبال الطلبات بدون تأخير أو إلغاء.

اشترك الآن في حملة عيد ميلاد جوميا اللي هتبدأ يوم 16 يوليو وحتى 30 يوليو وقدم أحسن العروض لعملائك وبيع أكتر مع جوميا!

آخر ميعاد للاشتراك يوم 15 يوليو!
تابعنا واستنى نصائح أكتر ومفاجآت أكبر مع جوميا في عيد ميلادها السادس..

 
  • 10 Jun 2018
  • 16:23

بيع أكثر في عيد ميلاد جوميا

image

عايز تبيع أكتر مع جوميا في عيد ميلادها السادس؟؟؟؟

جوميا هتساعدك 
تبيع أكتر وتنبي اسم كبير لمحلك في حملة عيد ميلادها السادس وهتخليك تظهر منتجاتك لعملاء أكتر وتقدملهم كل اللي يحتاجوه.

لكن إزاي؟

هنساعدك تعرف أفضل المنتجات المعروضة في كل فئة وهنقولك أسعارها عشان تقارن أسعارك وتفهم احتياجات عملائك وكمان توفر أفضل المنتجات وتضاعف مبيعاتك بأقل مجهود وبسرعة!

اعرف أفضل المنتجات وأسعارها في فئتك من هنا!

وضيف المنتجات في محلك وقارن أسعارك ووفر أفضل سعر،وخصص مخزون لمحلك الأونلاين عشان تكون جاهز لاستقبال الطلبات بدون تأخير أو إلغاء.

اشترك الآن في حملة عيد ميلاد جوميا اللي هتبدأ يوم 16 يوليو وحتى 30 يوليو وقدم أحسن العروض لعملائك وبيع أكتر مع جوميا!

آخر ميعاد للاشتراك يوم 15 يوليو!
تابعنا واستنى نصائح أكتر ومفاجآت أكبر مع جوميا في عيد ميلادها السادس..

 

  • 06 Jun 2018
  • 13:34

مستعد لأكبر حمالات جوميااااااا؟

جوميا بتستعد لأكبر مناسبة في السنة واللي هتكون مختلفة عن السنين اللي فاتت!
وبندعوك للاحتفال معانا 
بعيد ميلاد جوميا السادس مع كل شركائنا في النجاح لأننا هنقدملك مفاجآت كبيرة..
 

تابعنا واعرف كل التفاصيل أول بأول!

خليك من أوائل المشتركين في حملة عيد ميلاد جوميا اللي هتبدأ يوم 16 يوليو وهتستمر حتى 30 يوليو وقدم أحسن العروض واستفيد من الدعاية الضخمة اللي هتنظمها جوميا فيعيد ميلادها السادس!

للاشتراك في فئة المنزل ومستلزماته بحد أدني للخصم 15%، اضغط هنا!
للاشتراك في فئة الأجهزة الإلكترونية بحد أدني للخصم 10%، اضغط هنا!
اشترك من هنا في فئة مستلزمات وألعاب الأطفال بنسبة خصم لا تقل عن 15%
اشترك في فئة الموضة والساعات والاكسسوارات بخصم لا يقل عن 20% من هنا
اشترك دلوقتي في فئة مستحضرات الصحة والجمال بحد أدني للخصم 15%، اضغط هنا!
للاشتراك في فئة السوبر ماركت وفئة مستلزمات السيارات وباقي الفئات بحد أدني للخصم 15%، اضغط هنا!
يلا احتفل معانا بعيد ميلاد جوميا وبيع أكتر واستنى مفاجآت أكبر في عيد ميلاد جوميا السادس
آخر ميعاد للاشتراك يوم 16 يوليو!
  • 06 Jun 2018
  • 13:35

مستعد لأكبر حمالات جوميااااااا؟

جوميا بتستعد لأكبر مناسبة في السنة واللي هتكون مختلفة عن السنين اللي فاتت!
وبندعوك للاحتفال معانا 
بعيد ميلاد جوميا السادس مع كل شركائنا في النجاح لأننا هنقدملك مفاجآت كبيرة..
 

تابعنا واعرف كل التفاصيل أول بأول!

خليك من أوائل المشتركين في حملة عيد ميلاد جوميا اللي هتبدأ يوم 16 يوليو وهتستمر حتى 30 يوليو وقدم أحسن العروض واستفيد من الدعاية الضخمة اللي هتنظمها جوميا فيعيد ميلادها السادس!

للاشتراك في فئة المنزل ومستلزماته بحد أدني للخصم 15%، اضغط هنا!
للاشتراك في فئة الأجهزة الإلكترونية بحد أدني للخصم 10%، اضغط هنا!
اشترك من هنا في فئة مستلزمات وألعاب الأطفال بنسبة خصم لا تقل عن 15%
اشترك في فئة الموضة والساعات والاكسسوارات بخصم لا يقل عن 20% من هنا
اشترك دلوقتي في فئة مستحضرات الصحة والجمال بحد أدني للخصم 15%، اضغط هنا!
للاشتراك في فئة السوبر ماركت وفئة مستلزمات السيارات وباقي الفئات بحد أدني للخصم 15%، اضغط هنا!
يلا احتفل معانا بعيد ميلاد جوميا وبيع أكتر واستنى مفاجآت أكبر في عيد ميلاد جوميا السادس
آخر ميعاد للاشتراك يوم 15 يوليو!
  • 31 May 2018
  • 20:59

استنوا أكبر مناسبات جوميا

استنوا أكبر مناسبات جوميا اللي جية!!

image

 

لسه في مفاجآت أكبر..

  • 03 Jun 2018
  • 15:56

مبيعات أكتر مع المنتجات الأكثر مبيعًا على جوميا

عايز تعرف ايه هي أحسن المنتجات المعروضة على الموقع وأسعارها في كل فئة؟ 

جوميا هتساعدك تعرف أفضل المنتجات وهتقولك أسعارها عشان تقارن أسعارك وتفهم احتياجات عملائك وكمان توفر أفضل المنتجات وتضاعف مبيعاتك بأقل مجهود وبسرعة!

اضغط هنا لمعرفة المنتجات الأكثر مبيعًا في كل الفئات

 

عايز تضاعف مبيعاتك؟
 
1. ضيف المنتجات الأكثر مبيعًا لمحلك.
2. قارن أسعارك بأسعار المنتجات المتوفرة في السوق.
3. اتأكد من تجهيز مخزون حقيقي في محلك لاستقبال عدد كبير من الطلبات بدون أي إلغاء.
 
ملحوظة:
 
فريق جوميا هيساعدك على إنشاء محتوى لمنتجاتك.
اضغط هنا واملء البيانات وهنقوم بالتواصل معاك فورًا.
  • 29 May 2018
  • 13:26

ارشادات فحص الجودة

تسعى جوميا لتكون الأكثر ثقة لدى كلًا من العملاء والشركاء عن طريق تحسين الخدمة للوصول لأعلى مستوى من الإرضاء لكلًا منهما.
 
ولأننا مدركين مدى أهمية عملية فحص الجودة ومدى تأثيرها على التجارة الإلكترونية، هنشاركك نفس الرؤية وهنعرض أمثلة حقيقية من منتجات غير مطابقة للمعروضة على الموقع.
 
جوميا هتوضحلك بعض الأمثلة المختلفة لحالات غير مطابقة لإرشادات فحص الجودة، اضغط هنا واعرف أكتر!
 
عملية فحص الجودة هي العامل الأساسي لبناء موقع ذو مصداقية وثقة كبيرة للعملاء وبالتالي يكون موقع مربح لكلًا من الشركاء.
 
وبالتالي تعتمد عملية فحص الجودة على مراجعة منتجاتك قبل شحنها للعميل لمعرفة مدى مطابقتها لما طلبه العميل وللوصول لأعلى نسبة توصيل ناجحة وأعلى نسبة تقييم للبائع.
 
اضغط هنا واتعرف على كل ما يخص فحص الجودة

 

image

عندك أي استفسار أو شكوى بخصوص فحص الجودة؟

جوميا طورت خاصية جديدة على المتجر الإلكتروني تقدر عن طريقها توصّل صوتك وتوضح المشكلة بالتفصيل بسهولة.

اضغط على Raise A Claim على المتجر الإلكتروني كما موضح في الصورة 
وادخل بياناتك وتعليقك بسهولة في أقل من 30 ثانية وهنقوم بالرد عليك خلال 48 ساعة بحد أقصى.

ملحوظة:

يرجى 
عدم تجاهل ملئ الاستمارة حتى نتمكن من متابعة استفسارك وتقديم حلول سريعة وهنقوم بكل ما في وسعنا لدعمك ودعم تجارتك ولذلك نقدر تعاونك معانا في مراجعة منتجاتك في مرحلة التجهيز لسرعة عملية فحص الجودة.

  • 28 May 2018
  • 14:12

حلول أسرع لمرتجعات أقل

احنا في جوميا بنسمع لرأيك وبنسعى دائمًا لحل أي تحدي يواجهك بشكل سريع!

وده بيتمثل في تقديم طرق أفضل لحل استفساراتك وتطوير خدماتنا لتيسير عملية توصيل الطلباتخصوصًا من بداية تجهيزها وحتى شحنها لمراكز استلام جوميا لتصل في النهاية للعملاء بشكل آمن وجيد.

ولذلك طورنا طريقة جديدة خاصة بعملية استرجاع الطلبات لضمان تعويضك عن أي منتجات تم تلفها أثناء الشحن أو بسبب العميل حتى في الحالات الآتية:
  • خطأ في المنتج.
  • خطأ في التصميم أو الموديل.
  • منتج تالف.
  • تلف التغليف.

كل اللي عليك هو:

  1. استلم مرتجعاتك مهما كانت حالتها ولا ترفض استلامها حتى في الحالات المذكورة سابقًا.
  2. ادخل على حسابك في المتجر الإلكتروني ثم اضغط على Raise A Claim واملء الاستمارة واترك تعليقك بالتفصيل وارفق صور للمنتج وغيرها من التفاصيل.
  3. اتأكد من ملء الاستمارة خلال يومين عمل من وقت استلام المرتجع بحد أقصى.
  4. هيتابع معك فرق خاص بدعم استفساراتك وهيتواصل معك خلال 48 ساعة.​

image

ملحوظة:
ينصح بملئ الاستمارة حتى يكون لك 
الأولوية لتعويضك عنها بشكل أسرع وحتى يتمكن فريق جوميا من متابعة حالة مرتجعاتك وبالتالي لو تجاهلت ملئ الاستمارة ولم ترسل لنا استفسارك بالتفاصيل خلال يومين عمل، لن نتمكن من مساعدتك بالشكل الكافي.

  • 27 May 2018
  • 11:08

تحديث هام لتحسين أداء المتجر الالكتروني

جوميا تعمل دائمًا على تطوير المتجر الإلكتروني لتحسين أداء الموقع بشكل أفضل!
 
وبالتالي يرجى العلم بأن موقع المتجر الإلكتروني سيكون غير متاح يوم الأثنين القادم الموافق 28 مايو لمدة ساعتين ابتداءً من الساعة 8 صباحًا إلى 10 صباحًا.
 
image
 
ملحوظة:
 هذه التحديثات لن تؤثر على استلام الطلبات ولا على تقييم البائع!
 
  • 24 May 2018
  • 16:21

كاس العالم قرب

الكل متحمس لكاس العالم وجوميا بدأت التسويق لحملة "الفراعنة في روسيا"!

مضيعش الفرصة واشترك الآن وبيع أكتر!

آخر ميعاد للاشتراك في حملة "الفراعنة في روسيا" هو يوم 26 مايو، يعني فاضل أقل من يومين بس!

يلا اشترك من هنا https://goo.gl/FJcC4U وبيع كل المنتجات المرتبطة بالرياضة أو عليها طباعة لاعبين كرة قدم

image

اعرف أهم نصائح جوميا ليك:

جهّز مواد التغليف المتوقع استهلاكها أثناء الحملة التسويقية.

قارن أسعارك وقدم أحسن سعر. 

- زود منتجات أكتر في محلك وتابع مخزونك أول بأول.

- لو هتستخدم مواد التغليف الخاصة بيك، اضغط هنا لاتباع ارشادات جوميا للتغليف.

- لو محتاج مساعدة في انشاء المنتجات، اضغط هنا.

  • 23 May 2018
  • 10:58

رشح معارفك البائعين واكسب 5% من مبيعاتهم على جوميا

جوميا يهمها إنك تستفيد من كل خطوة معانا وعشان كدة جوميا تطلق برنامج ترشيح البائعين من جديد لكن بشكل مختلف وبمزايا أكتر.

image

ايه مميزات ترشيح بائع جديد؟
  1. هتكسب 5% من مبيعات البائع الجديد بمجرد ظهور منتجاته على الموقع (Live)
  2. لن يتم خصم أي تكلفة من البائع الجديد.
  3. وهنقوم بتحويل المبلغ على حسابك مباشرةً يوم 15 في الشهر.​

 

ازاي هيدخل المرشح الجديد على جوميا؟
- من موقع جوميا يتم الضغط على Sell On Jumia
- ثم الضغط على "سجل الآن" وملئ استمارة البيع على جوميا
- يجب التأكد من اختيار 
نعم عند سؤال "هل تم ترشيحك لجوميا من قبل بائع أخر"

imageimage

شروط برنامج جوميا لترشيح البائعين:

  • يجب أن يكون البائع الجديد أول مرة يتعامل مع جوميا.
  • يجب كتابة نفس الايميل المستخدم على المتجر الإلكتروني الخاص بشريك جوميا الحالي في الخانة المخصصة في استمارة الانضمام لجوميا.​
ملحوظة:
لا يوجد حد أدنى للطلبات، بمعنى إنك هتقدر تستلم مكافأتك حتى لو البائع قام بتسليم طلب واحد فقط بنجاح!
اضغط هنا وشوف الفيديو عشان تعرف أكتر https://goo.gl/i6jG83
 
  • 09 May 2018
  • 16:43

سعيًا منا لتقديم طرق أسهل للتواصل مع فريق الدعم ولحل كل التحديات بشكل أسرع، جوميا طورت خاصية جديدة على المتجر الإلكتروني وهي Raise A Claim!
 
هتقدر من خلال Raise A Claim توصّل صوتك واستفسارك بسرعة وهتقدر توضح كل التفاصيل الخاصة بحالة منتجاتك بفاعلية أكتر.
 
امتى استخدم Raise A Claim؟
 
لو واجهتك أي تحديات بخصوص بعض الحالات مثل المرتجعات أو صعوبة التوصيل لمركز الاستلام أو بخصوص المدفوعات أو خامات التعبئة والتغليف أو بخصوص أي عطل في حسابك على المتجر الإلكتروني أو في إمكانية دخولك الحملات التسويقية.
 
إزاي استخدم خاصية Raise A Claim؟؟
 
1. اضغط على كلمة Raise A Claim على المتجر الإلكتروني كما موضح في الصورة بالأسفل ومش هتحتاج أكتر من 30 ثانية لإدخال بياناتك وتوضيح تعليقك.
2. اختار الحالة الخاصة بالمنتج.
3. اشرح استفسارك ووضح تعليقاتك وكمان تقدر تصور حالة منتجك.
4. هنقوم بالرد عليك خلال 24 ساعة بحد أقصى.
 
ليه مهم ملء استمارة Raise A Claim؟؟؟
 
لأن فريق جوميا هيقدر يتواصل معاك بشكل أسرع وهيكون ليك أولوية لحل مشكلتك في أقل وقت ممكن، بالإضافة إلى إننا هنقدر نتابع كل تفاصيل استفسارك أول بأول.
 
وبالتالي لو تجاهلت ملء الاستمارة، لن نتمكن من مساعدتك بالشكل الكافي.
ولو عندك أي استفسارات أخرى، ابعتلنا إيميل على [email protected] أو كلمنا على 02 26148616 وهنبذل كل ما بوسعنا لحل مشكلتك.

 

​​
  • 15 May 2018
  • 12:06

اعرف أهمية فحص الجودة وكل التحديثات الخاصة بها

تسعى جوميا لتكون الموقع الأول والأكثر ثقة لدى كلًا من العملاء والشركاء عن طريق تحقيق أعلى مستوى من الإرضاء لكلًا منهما.
 
ولذلك فإننا ندرك مدى أهمية عملية فحص الجودة ومدى تأثيرها على التجارة الإلكترونية في مصر، ونود مشاركتكم نفس الرؤية. 
 
ما هي عملية فحص الجودة؟
عملية فحص الجودة هي العامل الأساسي لبناء موقع ذو مصداقية وثقة كبيرة للعملاء وبالتالي يكون موقع مربح لكلًا من الشركاء.
تعتمد عملية فحص الجودة على مراجعة منتجاتك قبل شحنها للعميل لمعرفة مدى مطابقتها لما طلبه العميل وللتوصل لأعلى نسبة توصيل ناجحة وأعلى نسبة تقييم للبائع.
 
ما أهمية عملية فحص الجودة؟
إذا لم تتم عملية فحص الجودة بالشكل الصحيح، سيكون لها تأثير سلبي كبير على سمعة متجرك، وعلى نسبة إرضاء العملاء وعلى مصداقية جوميا بشكل عام، بالإضافة إلى أن نسبة المرتجعات ستزيد بشكل كبير.
لذلك، جوميا بتشجع كل شركائها على اتباع إرشادات فحص الجودة الصحيحة، للحصول على عملية بيع خالية من أي متاعب لكلًا منا.
 
حاليًا، 95% من شركائنا مدركين أهمية فحص الجودة وبيتبعوا الإرشادات وبالتالي بتكون عملية فحص منتجاتهم مطابقة لطلب العميل.
إلا إن 5% من شركائنا الآخرين مازالوا يقعوا في أخطاء متكررة أثناء فحص الجودة تختلف ما بين:
 - خطأ في المحتوى المنتج
 - خطأ في المقاس أو اللون أو خطأ في المنتج ككل
 - منتج غير أصلي أو غير مطابق للمنتج المعروض على الموقع
 - تغليف غير صحيح
 
وبالتالي، فهدفنا حاليًا هو توجيه العملاء ليدركوا أن "جوميا لديها بائعين أقوياء" في السوق.
 
شركتنا لا تعتمد على التربح من فرض الغرامات على شركائنا.
بل بالعكس، تقوم جوميا بدفع مبالغ هائلة للعملاء على سبيل التعويض عن أخطاء في المنتجات بالرغم من أن نسبة قليلة من البائعين هم مَن يُفرض عليهم غرامات بسبب أخطاء في المنتج أو بسبب المرتجعات أو المنتجات غير الأصلية.
 
وبالتالي حددنا معايير فحص الجودة كمقياس للحصول على عملية بيع ناجحة وسلسة بأقل مجهود وبأقل نسبة مرتجعات ولمساعدتنا على توفير خدمة أفضل لك وللعملاء.
 
كيف أتواصل مع جوميا بسرعة لو لم أقتنع بأسباب الغرامة؟
 
جوميا طورت خاصية جديدة على المتجر الإلكتروني تقدر منها توصّل صوتك وتوضح المشكلة بالتفصيل بسهولة.
اضغط على كلمة Raise A Claim على المتجر الإلكتروني كما موضح في الصورة وادخل بياناتك وتعليقك بسهولة في أقل من 30 ثانية واشرح تفاصيل المشكلة وكمان تقدر تصور منتجك لتوضيح كل التفاصيل أكثر، وهنقوم بالرد عليك خلال 24 ساعة بحد أقصى.
 
ولو عندك أي استفسارات أخرى، ابعتلنا إيميل على [email protected] أو كلمنا على 02 26148616 وهنبذل كل ما بوسعنا لحل مشكلتك.
 
ليه مهم إنك ملء استمارة Raise A Claim ؟
هنقدر نتواصل معاك بشكل أسرع وهيكون ليك أولوية لحل مشكلتك في وقت أقل ممكن وبالإضافة إلى إننا هنقدر نتابع كل تفاصيل المشكلة.
وبالتالي لو تجاهلت ملء الاستمارة، لن نتمكن من مساعدتك بالشكل الكافي.
 
تم تعديل المصاريف الإضافية التالية ابتداءً من 1 مايو: 
1. 100 جنيه لأخطاء في المقاس أو اللون أو عند اختلاف الماركة نفسها.
2. 200 جنيه عند اكتشاف منتج تالف.
3. 200 جنيه عند اكتشاف منتج مستخدم أو معاد تصليحه
4. 4000 جنيه عند اكتشاف منتج غير أصلي أو مقلد.
 
وبالتأكيد جوميا ستستمر في دعمك ودعم تجارتك ونقدر تعاونك معانا في مراجعة منتجاتك في مرحلة التجهيز وفحص الجودة.
 
شكرًا للبيع على جوميا.
  • 15 Mar 2018
  • 18:31

تحديثات هامة بخصوص مواد التعبئة والتغليف

قامت جوميا بتحمل تكلفة مواد التغليف لمدة 6 أشهر كاملة بداية من شهر أكتوبر 2017 وحتى شهر مارس 2018، لمساعدة شركائنا على:

1. فهم طريقة التغليف الصحيحة الخاصة بالشراء عبر الإنترنت.
2. توفير مواد التغليف اللازمة للحفاظ على جميع أنواع المنتجات من كل الفئات.

إلا إن مع كبر حجم التجارة وزيادة عدد الشركاء وزيادة عدد طلبات العملاء، هنضطر لاتخاذ بعض الإجراءات وهى إن البائع سيتحمل تكلفة مواد التغليف المستخدمة بداية من 1 أبريل، علمًا بأن يمكنكاستخدام مواد التغليف الخاصة بيك.
اتعرف على أهم نصائح جوميا الخاصة بمواد التغليف:

1. استخدم مواد التغليف الخاصة بيك مع اتباع إرشادات جوميا للتغليف لضمان وصول المنتج للعميل بنفس حالته الأصلية وتجنب تلفه أو استرجاعه.
2. تقدر تشتري مواد التغليف من مركز استلام مدينة نصر (الحي السابع)، اضغط على الخريطة لمعرفة العنوان.

3. ​لو استقبلت طلب فيه أكتر من منتج تقدر تقسمهم على أكتر من غلاف على حسب حجمهم، وخصص رقم فاتورة مسلسل لكل غلافلتجنب ضياع الشحنة، اضغط على الفيديو لمعرفة الخطوات.
ملحوظة:
ستقوم جوميا برد تكلفة آخر دفعة من مواد التغليف المجانية في نهاية شهر مارس.
للاستفسارات كلمنا على 26148616-02 فى أى وقت من 10ص إلى 5م أو ابعت إيميل على[email protected]

شكرًا للبيع على جوميا.
  • 15 Mar 2018
  • 14:11

لا لبيع المنتجات غير الأصلية

هدفنا الرئيسي هو بناء موقع يكسب ثقة العملاء ولذلك بندعوك للتعاون مع جوميا لتقديم منتجات أصلية لهم ويرجى العلم بأن جوميا تلتزم بالقانون لمشاركة الجهات المسؤولة بأي معلومات تتعلقبالتحقيق القانوني الخاص ببيع منتجات غير أصلية.
image
ولأننا بنحرص على تقديم منتجات أصلية لعملاء جوميا، أخذنا بعض الإجراءات ضد المنتجات المقلدة وهنقوم بفرض غرامة على البائعين المتعمدين عرض منتجات غير أصلية في متجرهم على جوميا.
ليه بيع المنتجات الأصلية مهم؟
  • لأنه بيأثر بشكل كبير على سمعة المحل نفسه وعلى مصدقيتك أمام العميل وبالتالي بيأثر على سمعة جوميا.
  • لأنه لا يمكن بيع المنتجات غير الأصلية على جوميا حتى وإن كنت تعرضها بسعر منخفض.

ايه هي المنتجات غير الأصلية؟

هى منتجات مقلدة ومستوحاة من ماركات معروفة أو نسخة مشابهة من المنتج الأصلي وبشعار مقلد من نفس شعار الماركة الأصلية لإقناع العميل أنه منتج أصلي.

ازاي تضمن عدم عرض منتجات غير أصلية؟
تجنب المسائلة القانونية لأن قانون حماية المستهلك بيحمي حق العميل في الحصول على سلع أصلية باسم علامة تجارية معروفة وفي هذه الحالة لازم تتأكد أنك موكل بالبيع.

 

 

 

 
1. لا تبيع منتجات مشابهة لعلامات تجارية حصرية غير مسموح لك ببيعها.
2. لا تقوم ببيع منتجات مقلدة وتنسب لها اسم مشابهة للاسم الأصلي مثال: "Channel" بدلًا من"Chanel".
3. لا تستخدم شعارات خاصة بعلامات تجارية أصلية أو معروفة على منتجات غير أصلية مثال: Gucci على منتج تقليد.
4. لا تبيع منتج أصلي ويكتشف العميل أنه غير أصلي
ايه هي نتائج بيع منتجات غير أصلية على جوميا؟
حفاظًا على سمعة جوميا وسمعة شركائها، بدأت جوميا فى اتخاذ بعض الإجراءات بداية من يوم 15 يونيو 2017:

 

 

 

  1. يتم فرض غرامة 4000 جنيه عند اكتشاف "بيع منتجات غير أصلية أو تقليد للمرة الأولى".
  2. عند "تكرار نفس الحالة" هتقوم جوميا بتعليق حسابك حتى كتابة إقرار بالتزامك بعدم بيعمنتجات غير أصلية وإرساله إلى [email protected]وإزالة المنتجات غير الأصلية.
  3. هتتعامل جوميا بشفافية كاملة مع الجهات المسؤولة اللي بتحقق في أمر بيع منتجات غير أصلية.​

 

لو عندك أي استفسار أو شكوك بخصوص إضافة منتج بعينه، تواصل معانا على الايميل [email protected] ​وفريق جوميا هيجاوب على كل أسئلتك واستفساراتك.


شكراً للبيع على جوميا.

  • 15 Mar 2018
  • 14:11

لا لبيع المنتجات غير الأصلية

هدفنا الرئيسي هو بناء موقع يكسب ثقة العملاء ولذلك بندعوك للتعاون مع جوميا لتقديم منتجات أصلية لهم ويرجى العلم بأن جوميا تلتزم بالقانون لمشاركة الجهات المسؤولة بأي معلومات تتعلقبالتحقيق القانوني الخاص ببيع منتجات غير أصلية.
image
ولأننا بنحرص على تقديم منتجات أصلية لعملاء جوميا، أخذنا بعض الإجراءات ضد المنتجات المقلدة وهنقوم بفرض غرامة على البائعين المتعمدين عرض منتجات غير أصلية في متجرهم على جوميا.
ليه بيع المنتجات الأصلية مهم؟
  • لأنه بيأثر بشكل كبير على سمعة المحل نفسه وعلى مصدقيتك أمام العميل وبالتالي بيأثر على سمعة جوميا.
  • لأنه لا يمكن بيع المنتجات غير الأصلية على جوميا حتى وإن كنت تعرضها بسعر منخفض.

ايه هي المنتجات غير الأصلية؟

هى منتجات مقلدة ومستوحاة من ماركات معروفة أو نسخة مشابهة من المنتج الأصلي وبشعار مقلد من نفس شعار الماركة الأصلية لإقناع العميل أنه منتج أصلي.

ازاي تضمن عدم عرض منتجات غير أصلية؟
تجنب المسائلة القانونية لأن قانون حماية المستهلك بيحمي حق العميل في الحصول على سلع أصلية باسم علامة تجارية معروفة وفي هذه الحالة لازم تتأكد أنك موكل بالبيع.

 

 

 

 
1. لا تبيع منتجات مشابهة لعلامات تجارية حصرية غير مسموح لك ببيعها.
2. لا تقوم ببيع منتجات مقلدة وتنسب لها اسم مشابهة للاسم الأصلي مثال: "Channel" بدلًا من"Chanel".
3. لا تستخدم شعارات خاصة بعلامات تجارية أصلية أو معروفة على منتجات غير أصلية مثال: Gucci على منتج تقليد.
4. لا تبيع منتج أصلي ويكتشف العميل أنه غير أصلي
ايه هي نتائج بيع منتجات غير أصلية على جوميا؟
حفاظًا على سمعة جوميا وسمعة شركائها، بدأت جوميا فى اتخاذ بعض الإجراءات بداية من يوم 15 يونيو 2017:

 

 

 

  1. يتم فرض غرامة 4000 جنيه عند اكتشاف "بيع منتجات غير أصلية أو تقليد للمرة الأولى".
  2. عند "تكرار نفس الحالة" هتقوم جوميا بتعليق حسابك حتى كتابة إقرار بالتزامك بعدم بيعمنتجات غير أصلية وإرساله إلى [email protected]وإزالة المنتجات غير الأصلية.
  3. هتتعامل جوميا بشفافية كاملة مع الجهات المسؤولة اللي بتحقق في أمر بيع منتجات غير أصلية.​

 

لو عندك أي استفسار أو شكوك بخصوص إضافة منتج بعينه، تواصل معانا على الايميل [email protected] ​وفريق جوميا هيجاوب على كل أسئلتك واستفساراتك.


شكراً للبيع على جوميا.

  • 12 Feb 2018
  • 17:49

إجراءات جديدة خاصة بخدمة تجميع الطلبات

نظرًا لضرورة تغيير بعض الإجراءات الخاصة بالتعامل مع شركات الشحن، هتقوم إدارة جوميا بتعديل المصروفات الخاصة بخدمة تجميع الطلبات من البائعين.
وبالتالي ستتغير تكلفة "تجميع الطلبات" (Pick Up)، ابتداءً من يوم الخميس 15 فبراير، لتكون 15 جنيه على إجمالي الطلب وليس المنتج وسيطبق هذا الإجراء على جميع الفئات.
 
إلا إن جوميا بتقدملك بدائل لتجنب دفع مصاريف تجميع الطلبات (Pick Up) وهي:
 
1.إنك تقدر تشحن طلباتك بنفسك (Drop Off) لأقرب مركز استلام ليك، اضغط هنا واعرف عناوين مراكز استلام جوميا!

 

Drop Off اضغط هنا للتحويل إلى نظام

 

2. إنك تشارك بالمنتجات الأكثر مبيعًا فيخدمة جوميا أكسبريس لتقوم جوميا بشحن وتوصيل منتجاتك بسرعة للعملاء بالنيابة عنك.

لشحن المنتجات الأكثر مبيعًا مع خدمة جوميا اكسبريس برجاء التواصل مع فريق دعم البائعين [email protected] 

 

 

  • 21 Jan 2018
  • 16:58

تجنب المرتجعات واكسب ثقة عملاء أكتر

جوميا بتشجعك على تحقيق أعلى مبيعات بأقل نسبة مرتجعات، لأن يهمنا إنك تقوم بعملية بيع ناجحة وبدون أي خسائر!
عشان كدة جوميا بتنصحك بتجنب الوقوع في أخطاء التوصيل لأنها بتعرضك لفرض بعض الغرامات عليك، بسبب أخطاء ممكن يكتشفها العميل عند استلام الطلب مثل:
  • اكتشاف خطأ في اللون أو الماركة أو في المنتج نفسه ككل.
  • اكتشاف منتج غير أصلي أو غير مطابق للمنتج المعروض على الموقع أو مستعمل.
أهمية تقليل نسبة المرتجعات:

تقليل نسبة المرتجعات بتساعدك على تحقيق عملية بيع ناجحة وبالتالي تقدر تكسب ثقة العميل وتبني اسم كبير لمحلك غير إنها بتأثر بشكل إيجابي على تقييمك وبتسهل حصولك على الشارة الذهبية.
جوميا خصصت فريق كامل للتأكد من أسباب استرجاع المنتج من العميل واكتشاف أي تلف في المنتج ناتج من سوء استخدام العميل.
ولتقليل نسبة المرتجعات بشكل جاد قامت جوميا بتحديد مصاريف مدفوعة في بعض الحالات الملاحظ تكرارها.
قيمة المصاريف المدفوعة في الحالات الآتية:
1. 60 جنيه في حالة استرجاع المنتج من العميل بسبب خطأ في اللون أو في المقاس.
2. 
500 جنيه في حالة اكتشاف إن المنتج تالف عند استرجاعه من العميل.
3. 2500 جنيه في حالة اكتشاف إن المنتج مستعمل أو تم تصليحه من قبل عند استرجاعه من العميل.
4. 4000 جنيه في حالة اكتشاف منتج غير أصلي عند استرجاعه من العميل. 
ملحوظة:
1. يرجى العلم بأنه في حالة تكرار نفس الحالة أكثر من مرة هتقوم جوميا بوقف نشاط المتجروهتقوم بإرسال إيميل في حالة فرض أي غرامة عليك وتوضيح سببها.

2. في حالة استرجاع المنتج بسبب أن العميل غيير رأيه أو أن المقاس صحيح لكن لا يناسبه لن نقوم بفرض أي مصاريف إضافية عليك.
سوف يتم تطبيق هذه المصروفات ابتداءً من 11 فبراير لكن هنقوم بمتابعة حالات الاسترجاع وتوضيحها لتجنب تكرارها مرة أخرى.